söndag 6 december 2009

Redo för jul

Idag tog jag tjuren vid hornen och drog igång med lussekattsbak. Bakning är som bekant inte min starka sida men vad gör man inte för att få till den rätta julstämningen. Till min förvåning jäste degen till synes perfekt. Maja var mycket imponerad över denna förvandling.















Degen var superkladdig men eftersom mina lussekatter tidigare år varit hårda och torra stod jag tappert emot frestelsen att ta i extra mjöl. Och tänka sig - de blev faktiskt jättegoda. Förutom en alldeles bränd plåt så är jag ganska nöjd med min insats! Lite spill får man räkna med. Man kan ju inte lyckas med alla moment.














Det blev även ett pepparkakshus när vi ändå var i farten. Färdiga bitar inhandlade på Netto men vi satte i alla fall ihop det och dekorerade det alldeles själva! Nu är det jul!!!

5 kommentarer:

Farmor och farfar sa...

Bra jobbat, Ullis, Kalle Och Maja.
Skulle varit kul att smaka också, men vi får nöja oss med skådebröd tyvärr. Farmor och farfar.

Karin sa...

Ååå, jag ÄLSKAR lussekatter med saffran! Har fått rapporter om att Kungsörnen till denna jul börjat sälja lussekattsmix. Låter som min melodi. Något ni testat? Här blir det tyvärr inget bak förutom till skolans julbasar nästa lördag. Vår frys är bara 30 cm bred & är redan fullproppad med "vardagsmat".

grisfarmen i väst sa...

mmmmmmmmmmmmmmmmmm blir svårt för er att inte nalla från bulllar å hus, de e tur de finns chokladkalendrar.. Hoppas Henrik mår bättre!

AnnaO sa...

Vilken jäsning Ullis, nu kan du en gång för alla sluta säga att du inte kan baka!!!

Ulrika sa...

Mix!?! Hade jag ingen aning om, då hade jag givetvis tagit det!!!