lördag 31 oktober 2009

Änglar med egna gravar















"På Halloween ska man också tända ljus för änglarna" sa Maja. "Vilka änglar?" undrade jag. "De döda änglarna, som gammel-Siri och Lars vet du väl!" sa Maja. Det är klart att jag vet så alldeles för sent för att det skulle vara nyttigt för en 2-åring och en 4-åring att vara ute begav vi oss ner till kyrkogården och ett hav av ljus. Jag hade tänkt mig att man kanske kunde få tända ett ljus i minneslunden men se det gick inte. Man fick bara tända ljus på sin egen grav sa en farbror! "Hur ska man kunna tända ljus på sin egen grav?" undrade Maja. "Då är man ju död!" Svara på det om du kan gubbe!!!! Jag kom då på att vi kunde sätta ljuset på en grav som inte hade något ljus. Typ på apotekare Svenssons familjegrav från tidigt 1800-tal. På den graven hade säkert ingen satt ett ljus på de senaste 100 åren och säkerligen skulle heller ingen opponera sig mot att vi tände ett ljus för dem. Fast nu var det ju för gammel-Siri och Lars vi skulle tända ljus så vi bestämde att det var bättre att ta med ljuset upp till Värmland när vi ska dit om några veckor och sätta det på "vår" grav. Istället tände vi vår pumpa, på vår egen trapp, för alla våra änglar!

3 kommentarer:

Karin sa...

Underbart inlägg på många vis.

Fam Nordfeldt (Anja, Johan, Oscar & Axel) sa...

Maja- vilken klok liten tjej!!!

Anonym sa...

Mysisar, nu blev faster rörd. Klok och snabbtänkt Maja!